Gebiedspartijen stellen de merkidentiteit van het gebied vast

Deze week presenteert stichting Nationaal Park Weerribben-Wieden de merkgids. Daarin is te lezen dat als je het gebied zou moeten typeren, dat ‘eigenzinnige, hartelijke’ het beste past. De merkgids is onderdeel van het programma Nationaal Park Nieuwe Stijl en kwam tot stand met de hulp van ondernemers, bewoners, natuurorganisaties en erfgoed- en cultuuraanbieders. De gids is bedoeld om iedereen te inspireren een gelijk verhaal te vertellen over het unieke karakter van het Nationaal Park. De merkgids is vanaf nu te downloaden op de website van de stichting.

De merkgids van Nationaal Park Weerribben-Wieden

Een groter Nationaal Park Nieuwe Stijl

In februari is een werkgroep gestart met als doel het karakter en de identiteit van Nationaal Park Weerribben-Wieden te bepalen. Dit is een belangrijk onderdeel van de transitie naar een Nationaal Park Nieuwe Stijl. In deze nieuwe definitie is Nationaal Park Weerribben-Wieden aanzienlijk groter dan het oorspronkelijke natuurgebied. Ook vestingstad Steenwijk, de handelssteden langs de voormalige  Zuiderzee en de hoger gelegen gebieden, van het Eeserveld naar Paasloo en Basse, horen bij het gebied. Plaatsen die door de geschiedenis nauw met elkaar verbonden zijn.

Eigenzinnige hartelijke

Het maken van de merkgids werd begeleid door Bureau New Growth Strategies. Op basis van interviews met diverse betrokkenen uit het gebied en een online vragenlijst, die door inwoners is ingevuld, is het karakter van Nationaal Park Weerribben-Wieden vastgesteld. Een eigenzinnige hartelijke, dus. De kern van de identiteit is hartelijk. Een open en sociaal karakter, waarbij woorden als toegankelijk, persoonlijk, maar ook nuchter en respect passen. Het eigenzinnige maakt het karakter prikkelend en onderscheidend. Hierbij passen woorden als zelfbewust, recht-door-zee en uitgesproken. Het karakter is vertaald naar zogenaamde merkwaarden, zoals magisch, met aandacht en menselijke maat.

Overtuiging en belofte

“ Nationaal Park Weerribben-Wieden is een gebied met een grote dynamiek. Geen dag en plek is hetzelfde. Alles was en is altijd in beweging. Vroeger, maar zeker ook richting de toekomst. Wij houden van deze dynamiek en geloven dat die wat met je doet. Iedereen die met ons gebied in aanraking komt, beloven we dat dat elke keer vol verwondering zal zijn. Verwondering die verstilt en ontspant. Of die juist nieuwe energie geeft. Dat is wat wij zelf ervaren en wat een bezoeker ook ervaart als deze bij ons komt.” Zo vertelt gebiedsontwikkelaar Nicolette Bolté. “De merkgids is bedoeld om ons gezamenlijke verhaal zichtbaar te maken. Goed weten wie je bent en wat jouw gebied qua karakter authentiek, relevant en onderscheidend maakt, is de sterkste basis die je kunt hebben. De basis voor verbinding en voor gezamenlijke bestemmingsontwikkeling en marketing. Zodat onze unieke identiteit voor iedereen voelbaar en merkbaar wordt. Laten we samen versterken wat ons gebied zo bijzonder maakt.”

Download via de website

De merkgids van Nationaal Park Weerribben-Wieden is te vinden als een bladerversie op de website van de stichting.

Altijd op de hoogte zijn van het laatste nieuws? Abonneer je op de nieuwsbrief!

Cookies helpen onze diensten te verlenen. Door van onze diensten gebruik te maken stem je in met ons gebruik van cookies. Meer informatie