Gastvrouwen en -heren van het Landschap NPWW ontmoeten elkaar bij de Maargies Hoeve

In de theeschenkerij van De Maargies Hoeve in Kallenkote troffen de Gastvrouwen en -heren van het Landschap (Nationaal Park Weerribben-Wieden) elkaar donderdag om bijgepraat te worden over de actuele ontwikkelingen in het gebied. Dit netwerk van ondernemers  is door IVN geschoold om hun bezoekers te kunnen vertellen over al het natuurschoon en erfgoed in en rond het Nationaal Park. Uiteraard was er ook een rondleiding door de zorgboerderij, het melkveebedrijf en de boerderijwinkel.

Sharon Jagt NPWW vertelt over streekproducten Lekkers uit de Kop Foto: Thea Peters IVN

Lekkers uit de Kop
Gebiedsontwikkelaar Sharon Jagt vertelde over Lekkers uit de Kop. Dit samenwerkingsverband van makers en verkopers van streekproducten, ooit gestart door Fred Postma uit Blokzijl, zet lokale producten op de kaart. Van noten tot zuivel tot vlees tot Blokzijler brok. Stichting Nationaal Park Weerribben-Wieden helpt dit initiatief met de organisatie van proeverijen en marketing en distributie. “Streekproducten vertellen het verhaal van het gebied, worden lokaal gemaakt en verkleinen de afstand van de grond tot de mond. En dat is ook heel duurzaam” aldus Sharon Jagt.

Natuur, leefbaarheid en economie 
Stichting Nationaal Park Weerribben-Wieden heeft drie aandachtsgebieden: natuur, leefbaarheid en economie. Bij natuur richt de aandacht zich op het gebied rondom het Nationaal Park. Binnen Weerribben-Wieden werken Staatsbosbeheer, Natuurmonumenten, pachters en grondeigenaren aan natuurbehoud en -herstel. Ook buiten het natuurgebied werkt de stichting aan vergroening. Zo werden onlangs nog bomen geplant op schoolpleinen en waren ook dit jaar weer bloemrijke akkerranden te zien langs de weilanden. Bij leefbaarheid wordt bijvoorbeeld gewerkt aan voorzieningen (winkels, bibliotheek etc.) in de kleinere kernen. Afgelopen week was er daarom nog een bewonersavond in de supermarkt in Kuinre.

Mooi dat je d’r bent
Naast het helpen verduurzamen van toerisme en recreatie werkt het Nationaal Park, in opdracht van de gemeente, ook aan de promotie van het gebied. Door bezoekers, met liefde en respect voor de natuur en het erfgoed, te interesseren voor het bijzondere karakter van Weerribben-Wieden. Dit jaar met de slogan Mooi dat je d´r bent. Afgelopen seizoen werden met radioreclame, een nieuw gebiedsmagazine, de UITloper, snelwegreclame, een nieuwe serie gebiedsfolders, social media en het platform visitweerribbenwieden meer dan tien miljoen potentiële bezoekers bereikt.

Gastheren-/vrouwen van het Landschap
Het netwerk Gastvrouwen en -heren van het Landschap wordt in opdracht van het Nationaal Park uitgevoerd door IVN. Ondernemers in horeca en recreatie leren in een vierdaagse cursus alles over het gebied. Van bijzondere natuur tot aansprekende geschiedenis. Daardoor kunnen ze hun gasten het landschap beter leren kennen en zorgen voor een ultieme natuurbelevenis. In 2024 start een nieuwe cursus. Meer informatie vind je hier.

Altijd op de hoogte zijn van het laatste nieuws? Abonneer je op de nieuwsbrief!

Cookies helpen onze diensten te verlenen. Door van onze diensten gebruik te maken stem je in met ons gebruik van cookies. Meer informatie