Start groeipad ‘Duurzaam Ondernemen’ voor recreatieondernemers in Steenwijkerland

Meer dan 50 toeristische- en horecaondernemers lieten zich deze week inspireren door weerman Gerrit Hiemstra en chef-kok Albert Kooy tijdens een informatieavond over duurzaam en circulair ondernemen. Nationaal Park Weerribben-Wieden start hiermee een meerjarig groeipad dat zij samen met gebiedspartners en ondernemers gaat uitzetten. ‘Verduurzamen en circulair maken van producten, processen en diensten van bedrijven in het unieke gebied staan hierbij centraal’, stelt directeur Harold Viscaal die de avond samen met de klimaatburgemeester van Steenwijkerland, Aimee Heerschop, opende.  

Gerrit Hiemstra benadrukte de noodzaak om snel aan de slag te gaan.

Urgentie van verduurzamen

‘De wereld wordt steeds instabieler’, gaf Hiemstra aan. Met een aantal indrukwekkende overzichten wist hij de aanwezigen te overtuigen van de urgentie tot verduurzamen.

‘Stoppen met fossiele brandstoffen’, was zijn betoog. Deze hebben de afgelopen 50 jaar tot een enorme CO2 verhoging en daarmee opwarming van de aarde geleid’, waarschuwde hij.  ‘Als we niet uitkijken wonen we in 2035 op een aarde met een temperatuur van 2 graden meer.’ Dat dit invloed heeft op de bedrijfsvoering van veel ondernemers is wel zeker.

Koken in het ritme van de seizoenen

Albert Kooy, initiator van De Nieuwe Nederlandse Keuken ‘Dutch Cuisine’, pleitte voor gebruik van producten uit eigen omgeving waarbij vlees als garnituur wordt gebruikt. ‘Geen uien uit Nieuw-Zeeland laten komen maar gebruik in je keuken producten van de koude grond, uit eigen omgeving en in het seizoen’, was zijn devies. ‘Hiermee help je de aarde en de lokale producent.’ Het gebruik van 80% groente en 20% vlees vraagt om een andere mindset van zowel koks als gasten. Dat het lekker is, ondervonden de aanwezige ondernemers zelf. De reacties op de geserveerde hapjes waren lovend. 

Lekkers uit de Kop

Inspiratie kwam ook van zoetwatervisser Stefan Lok. Hij vertelde over zijn ambacht en het op peil houden van de visstand in het Nationaal Park. Zijn vis- en rivierkreeftenoogst wordt afgezet bij lokale restaurants en consumenten. Gebiedsontwikkelaar Nicolette Bolté bracht de spiksplinternieuwe streekproductenlijn ‘Lekkers uit de kop’ onder de aandacht. Lokale producenten werken met elkaar samen op het gebied van marketing en afzet. Hoe kleiner de afstand tussen de ‘grond’ en de mond is, hoe minder ‘dure en schadelijke kilometers moeten worden overbrugd.

Ondernemers willen geholpen worden

Duurzaam ondernemen is een thema dat heel veel facetten van een recreatie- of horecabedrijf raakt. Niet alleen energieverbruik maar ook waterverbruik, biodiversiteit, afval, recycling, water en schoonmaak zijn aspecten waar veel en snel winst mee te behalen is. Nationaal Park Weerribben-Wieden heeft afgelopen weken een enquête gehouden onder ondernemers in het gebied. Conclusie is dat er op diverse fronten al meters worden gemaakt maar dat extra support gewenst is. Dat gaat niet alleen om geld maar ook om inspiratie, advies en ondersteuning. Gemeente Steenwijkerland gaf tijdens de avond aan de ondernemers hierbij te kunnen helpen. Ook zijn diverse subsidieregelingen beschikbaar.

Oprichten lokale ‘Green Teams’

Na afloop kregen de aanwezigen een ‘klets-pot’ mee. Een give-away met 50 suggesties voor het praktisch verduurzamen van product, proces of dienstverlening. Bedoeld om samen met werknemers te komen tot een duurzame dialoog en het vormen van een ‘Green Team’ binnen het bedrijf.

Altijd op de hoogte zijn van het laatste nieuws? Abonneer je op de nieuwsbrief!

Cookies helpen onze diensten te verlenen. Door van onze diensten gebruik te maken stem je in met ons gebruik van cookies. Meer informatie